Ouderavond kinderdagverblijf De Melkfabriek

De kinderzonnegroet, de kat, voeten masseren en de leeuw – het kwam donderdag 8 maart allemaal voorbij tijdens de ouderavond op kinderdagverblijf De Melkfabriek. Ik mocht de ouders kennis laten maken met peuteryoga, hun kind krijgt immers wekelijks een les aangeboden.

Ik vertelde hen dat ik vaak gebruik maak van een prentenboek, omdat ik voorlezen heel leuk én erg belangrijk vind, maar ook omdat het kinderen makkelijker meetrekt in een verhaal. Makkelijker dan wanneer ik zelf een verhaal bedenk, iets wat mijn vervangster Anna van ‘Mats kinderyoga en theater’ vast beter kan, met haar theaterachtergrond.

Elke les start met drie keer de klank Om (vaak ook beschreven als Aum of Ohm), iets wat ook vaak gebruikt wordt bij mantra zingen en wat ik met de kinderen gebruik als start van de les. Als een duidelijk startpunt en als de basis van de les. Hierna volgt vaak het opwarmliedje ‘Rek en Strek‘. Wil je dit ook thuis aan tafel zingen (wat kinderen uit zichzelf schijnen te doen voor het eten – ik kan dat wel waarderen), lees dan onderaan deze blog de tekst nog even na.

Ook ervaarden de ouders de kinderzonnegroet en hoe een kat, tijger en leeuw doen. Vooral de laatste maakte wat los; het is een echte oefening in loslaten en het achterste van je tong laten zien.

Bij peuteryoga op dit kinderdagverblijf breng ik kinderen lichaamsbewustzijn bij en laat ze stilte ervaren. Door dieren na te doen, naar een klankschaal te luisteren en spelletjes te doen met de adem. Ook masseren ze geregeld hun eigen voeten of masseren de kinderen elkaar onderling. Aanraken is namelijk een levensbehoefte.

Zelf ook eens ervaren wat kinderyoga is? Kom samen met je kind meedoen met een workshop Ouder & Kindyoga!

************
— Je start in kleermakerszit–
Rek en strek (uitgesproken als stre-hek) — rechterarm over je hoofd naar linksboven bewegen
Rek en strek — linkerarm over je hoofd naar rechtsboven bewegen
Draai je om — rechterhand aan de buitenkant van je linkerbeen plaatsen en je bovenlichaam naar achter bewegen
Draai je om — linkerhand aan de buitenkant van je rechterbeen plaatsen en je bovenlichaam naar achter bewegen
Dat doen wij bij yoga — Beide handen op je schouders zetten en daarna omhoog strekken
Dat doen wij bij yoga — Beide handen op je schouders zetten en daarna omhoog strekken
Doe maar mee — handen tegen elkaar voor je hart
Namasté — buig met je hoofd naar je hart
************

thumb_IMG_0524_1024